Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Meet the Industry: wegwijs in de creatieve wereld

Als jong artiest heb je naast een boel talent soms net zo veel vragen. Want hoe ziet die creatieve wereld waarin je straks misschien wil gaan werken er eigenlijk uit? Welke opleiding moet je daarvoor doen? En wie moet je ontmoeten? Die laatste vraag, daarmee beginnen we. Want die hebben Kunstbende en ArtEZ vast voor je beantwoord tijdens Meet the Industry. Tijdens dit event van Kunstbende ontmoetten jonge makers en mensen die werken in de creatieve industrie elkaar.

Frederieke van Ierland - Foto: Dave van Hout
Frederieke van Ierland - Foto: Dave van Hout

Frederieke van Ierland (17), deelnemer Kunstbende, en Rosalie Meijer (27), medewerker ArtEZ, ontmoetten elkaar tijdens Meet the Industry. Dit evenement stond er bol van: gesprekken tussen jonge creatieve makers en mensen die al werkzaam zijn in de creatieve industrie. Een van de panels werd gevormd door ArtEZ, met naast Rosalie nog een ArtEZ-medewerker, een ArtEZ-student en Maritska Witte, directeur van de Academie Theater & Dans. Een paar weken later spreken we Frederieke en Rosalie nog eens. Hoe vonden ze het om elkaar te ontmoeten? 

Allebei singer-songwriter 

Als Rosalie vertelt hoe belangrijk het is dat je mag vallen en opstaan, dan knikt Frederieke heftig instemmend. Ze zijn het vaak met elkaar eens. En dat is misschien niet zo gek. Want Rosalie en Frederieke hebben iets gemeen. In 2019 studeerde Rosalie af aan de Popacademie. Naast artiest en songwriter is ze inmiddels ook medewerker bij ArtEZ. Frederieke heeft onlangs auditie gedaan bij de Popacademie, voor precies dezelfde richting als Rosalie: Singer-Songwriter. Een paar dagen na het geven van dit interview kreeg Frederieke het verlossende woord: ze is aangenomen! 

Steuntje in je rug 

“De beste manier om te groeien is om feedback te krijgen uit verschillende hoeken. Vooral van mensen die je niet kent, want die feedback is het eerlijkst”, vertelt Frederieke. “Ik wilde dus heel graag bij Meet the Industry zijn. Zeker omdat ArtEZ meedeed. Ik had namelijk die auditie staan voor de Popacademie. Door corona heb ik het Conservatorium nog niet van binnen gezien. Maar ik wilde wel uitvinden wat de opleiding nou precies inhoudt. Heel fijn dus dat ik Rosalie trof.” Rosalie kon Frederieke goede tips voor haar online auditie geven: een rustige omgeving zoeken en doen alsof je écht gaat optreden, met je camera als publiek. Rosalie: “Toen ik gevraagd werd voor Meet the Industry zei ik meteen ja. Ik word er altijd heel blij van om talent in mensen te zien. Bij Frederieke zie je dat ook: dat vuurtje, dat enthousiasme. Dat vuurtje moet je niet doven, daar moet je juist olie opgooien. Ik heb zelf ook mensen gehad die dat bij mij hebben gedaan. Het is zo belangrijk dat je gemotiveerd wordt. Tuurlijk, feedback krijgen is ook nodig. Maar dat steuntje in je rug óók!” 

Veilig podium 

Frederieke wist al vroeg dat ze muziek wilde maken, al vond ze zichzelf toen nog niet zo’n natuurtalent: “Sommige kinderen konden al van kleins af aan met hun Kinderen-Voor-Kinderenstemmetje meedoen aan van alles. Mijn stem was toen nog helemaal niet goed, maar ik wilde wel ‘popster’ worden. Ik zong de hele dag. Op mijn twaalfde wilde ik leren songwriten, dus kocht ik een gitaar en een ukelele. Op mijn dertiende had ik mijn eerste nummer af. Toen ik via een lerares van Kunstbende hoorde dacht ik: dit is een veilig podium. Het was voor iedereen, dus niet: ‘jíj mag niet meedoen en jíj wel’. Frederieke had nog nooit op een podium gestaan, en voelde zich op dat moment nog wel onzeker. “Maar juist omdat ze bij Kunstbende zo open waren, voelde ik me vrij om alsnog dat podium op te gaan. Nu doe ik voor de vierde keer mee en heb al zoveel connecties in de muziek opgebouwd, dat is echt heel tof.” Volgens Rosalie is het de spijker op z’n kop: “Zo’n veilige omgeving waarin je tips en feedback krijgt en workshops kan volgen is heel fijn als beginnend artiest. Mensen zeggen vaak: doe mee aan The Voice Kids! Maar dan kom je gelijk op TV. Terwijl je ook moet kunnen groeien. Mijn stem was pas aan het einde van het Conservatorium op volle kracht. In de tussentijd moet je héél veel oefenen.” 

Omschrijving

Een bootje om mee te varen 

Als je eenmaal aan die kunstopleiding begint, dan ben je dus nog niet uitgeleerd. Nee hoor, dan begint het pas, legt Rosalie uit: “Juist een kunstopleiding is een plek waar je kunt vallen en opstaan. Je moet jezelf tijdens de opleiding gaan ontdekken. Dit zal Frederieke ook herkennen: je schrijft je nummers met je hele ziel en zaligheid, en dat moet je dan gaan ‘verkopen’ aan de buitenwereld. Dat voelt pas goed als je jezelf echt hebt leren kennen. Daar kreeg ik alle middelen voor bij de Popacademie. Al je docenten, die zelf ook artiest of songwriters zijn, vormen bijvoorbeeld ook direct je netwerk. Ik zie het zo: Je krijgt van de opleiding al het materiaal voor een bootje. Maar je moet dat bootje wel zelf maken, want na de opleiding ga je er ook zelf mee varen. In een kunstopleiding moet je veel eigen initiatief nemen, maar dan kun je er ook heel veel uithalen.” 

Geloven in jezelf 

Frederieke deed gymnasium. Haar keuze voor het Conservatorium was daar niet zo gangbaar, vertelt ze. “Veel mensen verwachten dat je rechter gaat worden, of bouwkunde gaat studeren, of medicijnen. Maar ik wist het zeker: Ik wil de muziek in! In plaats van dat ze op school aandacht hadden voor mijn wens om de muziek in te gaan, bleven ze erop hameren dat ik een plan B moest bedenken. Er waren gelukkig ook docenten die het helemaal met me eens waren, net als mijn ouders, maar ik moest wel écht geloven in mezelf. De ervaringen en de connecties die ik al door Kunstbende heb opgedaan, helpen daarbij wel.” 

Elke conservatoriumstudent heeft echt een eigen profiel. De een is supergoed in musicmanagement, een ander begint een eigen lespraktijk. De een is echt een songwriter, de ander meer sessiemuzikant. Wie jij bent, daar kom je gaandeweg achter. Je krijgt vier jaar om te ontdekken wat bij jóu past.”  

Het is herkenbaar voor Rosalie, die na het atheneum niet direct voor de muziek durfde te kiezen. Ze begon daarom eerst aan een studie Bestuurskunde. Na drie jaar besloot ze toch auditie te doen bij de Popacademie. Ze was toen 21. “Ik kreeg wel fronsende blikken aan de keukentafel: weet je het wel zeker? Achteraf ontzettend onterecht. Want een kunstopleiding is met twee vingers in je neus moeilijk te halen hoor! Je moet er echt zelf iets van maken.” En dat kun je zelf vormgeven, legt Rosalie uit. “Je studeert na vier jaar niet met je hele klas af in – ik noem maar wat - bestuursrecht, waarna iedereen precies dezelfde vakken heeft gehad. Elke conservatoriumstudent heeft echt een eigen profiel. De een is supergoed in musicmanagement, een ander begint een eigen lespraktijk. De een is echt een songwriter, de ander meer sessiemuzikant. Wie jij bent, daar kom je gaandeweg achter. Je krijgt vier jaar om te ontdekken wat bij jóu past.” 

“Mijn waarheid delen” 

Rosalie vindt het mooi om te zien dat Kunstbende een voortraject kan zijn voor het kiezen voor een kunstopleiding: “Omdat zo’n traject heel erg aanmoedigt om te gaan dóen, en die instelling heb je op het Conservatorium ook nodig. Sluit je zelf niet op in je kamer. Ga op avontuur. Leer mensen uit het vak kennen. Treed op.” Is dat dan niet heel spannend, het podium opzoeken? Voor Frederieke was het alleen de eerste keer even wennen: “Toen dacht ik wel: Ojee, die anderen zijn zó goed. Maar na een paar jaar Kunstbende denk ik vooral: Ik mag weer op het podium staan! Ik mag weer mijn waarheid delen, en dat voelt heel goed. Rosalie: “Mooi hoe Frederieke dat zegt: ‘Ik mag weer mijn waarheid delen’.” Lachend: “Die ga ik jatten!” Dat was een geintje natuurlijk, maar het vat wel mooi samen hoe Meet The Industry voor de singer-songwriters heeft uitgepakt. Waar je je ook bevindt in creatieve carrière, van afgestudeerd artiest tot jong talent: als je met elkaar in gesprek gaat, dan heb je daar allebei wat aan. En misschien zien we Frederieke over vier jaar wel terug op Meet the Industry. In het panel van ArtEZ, wie weet. 

Kunstbende is de grootste community voor creatieve jongeren van 13 t/m 18 jaar in Nederland. ArtEZ is één van de hoofdpartners van Kunstbende. Zo draagt ArtEZ bij aan het stimuleren van jong kunstzinnig talent. Klik hier voor meer informatie over het partnership tussen Kunstbende en ArtEZ.

Volg Frederieke 

Instagram  

Volg Rosalie 

Instagram 
E-Mail