Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

GESPOT: Metropolis M toont de afstudeerinstallatie van Puck Verras, waarin hen reflecteert op de hiërarchische relatie tussen mensen en niet-mensen

  • Vormgeving

Elk jaar brengt het magazine Metropolis M een Graduation Special uit, met daarin werk van verschillende alumni die afstudeerden als beeldend kunstenaar. Puck Verras studeerde af aan de bachelor Crossmedia Design en is één van de alumni die in de special staat. Metropolis M stelde de kunstenaar de vraag: "Wat is het verhaal achter je werk?"

GESPOT: Metropolis M toont de afstudeerinstallatie van Puck Verras, waarin hen reflecteert op de hiërarchische relatie tussen mensen en niet-mensen

Wanneer ik hen ontmoet, vraagt Puck Verras (2001) me om plaats te nemen in een enorme bloem, waar we samen rondom de bloemknop zitten, die daardoor ook doet denken aan een kampvuur of een glazen bol. Verras’ afstudeerinstallatie The Garden is geënt op een gedachte-experiment: wat als nu eens de niet-mensen, zoals insecten, vogels en planten, een tuin aan zouden leggen? Verras vertelt dat het een tegenreactie is op de menselijke neiging om hiërarchie aan te brengen tussen levende wezens, waarbij de eigen behoeften steevast op één komen te staan. Met haar installatie wil hen de toeschouwer uitdagen om vragen te stellen over deze hiërarchische relatie tussen mensen en niet-mensen.

Een belangrijk thema in hun werk is het dragen van zorg. De wereld van nu wordt overspoeld met problemen en een constante stroom van allerlei informatie. Dat kan leiden tot een gevoel van verdoving. Verras wil juist dat mensen weer beginnen te voelen, door een beroep te doen op verwondering en op de zintuigen, om daar troost uit te putten. De beeldtaal mag best sprookjesachtig of een beetje kinderlijk zijn, vertelt Verras, omdat hen daarmee een breed publiek aan kan spreken.

The Garden functioneert weliswaar als autonome installatie, het is tegelijkertijd een interactief decor waarin toeschouwers onderdeel kunnen worden van de tuin en zich daarin nietig kunnen voelen. Dat is niet per se een negatieve ervaring, eerder een gelegenheid om meer respect te kweken voor wat te vaak als onbeduidend wordt beschouwd.

Verras heeft een achtergrond in (amateur)toneel, onder meer op de middelbare school, en liep eerder stage bij NEPCO, een bedrijf dat kostuums maakt. Hen vertelt over hoe Lennart Vader, de oprichter daarvan, in kippenkostuum op straat voetbalde met jongeren. Dat opende Verras’ ogen: als kunst echt in de wereld staat, krijg je optimale betrokkenheid. Hen performt zelf ook, vaak in kostuum, maar werkt uiteindelijk toch liever vanuit de coulissen, door werelden te bouwen en daarmee verhalen te vertellen. Voldoening haalt hen uit de kleine details waaruit je soms volop informatie kunt halen. Net zoals een mooie tuin voortdurend verzorgd en onderhouden dient te worden, is ook The Garden is duidelijk met veel zorg en aandacht voor detail gemaakt.

Auteur: Maarten Buser, dichter en kunstcriticus